thankzz 4 visited:)

thankzz for visited:)

Wednesday 1 February 2012

jom baca..buat muhasabah bagi diri saya dan kawan-kawan..:)

Berkata Syeikh Abdul Qadir Jailani sebagai suatu pedoman,

“Jika kamu bertemu dengan orang tua, bisikkan kepada hatimu. Sesungguhnya ia orang tua, pasti pahalanya banyak bertimbun.

“Jika kamu bertemu orang muda, maka bisikkan kepada hatimu. Ia masih muda, dosanya pasti lebih kurang berbanding aku.

“Jika kamu bertemu dengan orang alim, maka bisikkan kepada hatimua. Ia orang alim, pasyi ia lebih mulia berbanding aku.

“Jika kamu bertemu dengan orang jahil, maka bisikkan kepada hatimu. Ia orang jahil, ia melakukan maksiat kerana kejahilan sedangkan aku melakukan maksiat dalam keadaan aku mengetahui.

“Jika kamu bertemu pelaku maksiat, maka bisikkan kepada hatimu. Ia mungkin orang maksiat, namun aku tidak tahu apakah kesudahan penghujung hidupku. Mungkin ia mati dalam keadaan bertaubat dan taat sedangkan aku tidak tahu kesudahanku.”

Maka rakan-rakanku, apa guna kita berlagak sombong, dengan jawatan dan tinngginya Ilmu kita. Ingin saya berpesan kepada diri saya sendiri dan rakan-rakan, "Sentiasalah Perbaikilah Diri Kita Kearah Menggapai Syurga Illahi"

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.